Pekka Säynevirran blogi: ratalajipäällikön arkea

Minulta on moneen kertaan pyydetty, että avaisin omaa työtäni eli ratalajien lajipäällikön arkea. Avaan mielelläni edustamani AKK-Motorsport ry:n ja omaa toimintaani, toivottavasti pääsette tässä kiinni enemmän lajipäällikön elämään.

Maailma ja varsinkin viestintämaailma on muuttunut radikaalisti viimeisten vuosien aikana ja sosiaalinen media on antanut mahdollisuuden meille jokaiselle päästä kertomaan oma mielipiteensä. Asialla on sekä hyvät että huonot puolensa, ainoastaan joihinkin ihmisiin pesinyt käsittämätön negatiivisyys ja arvostelukyvyn puute on hämmentävää.

Ammattina autourheilu on ajatuksen tasolla kiehtova ja kiinnostava. Kukapa autourheilua rakastava ihminen ei haluaisi saada elantoaan siitä mitä rakastaa?

Niin kuin tiedämme, paperilla monikin asia on selkeä, mutta muuttuu toteuttamisen vaiheessa haastavaksi. Se, että lajeinani ovat karting, rata-ajo, endurance ja drifting saattaa kuulostaa nopeasti ajateltuna loogiselta kokonaisuudelta. Sitähän se on. Kaikki lajit suoritetaan kestopinnoitteella ja drifting poisluettuna lajien perusperiaatteet ovat lähellä toisiaan.

Mutta. Karting, tuo autourheilun peruskivi, on kokonaisuutena niin laaja, ettei sitä monikaan välttämättä ymmärrä. Lajin sisään kuuluu nuorisotyö, pienten ihmisten ensiaskeleet autourheilussa ja toisena ääripäänä karting-ammattilaisuus. Pelkästään tämä laji vaatii äärettömän suurta panostusta sääntöjen, luokkien, kilpailukalenterien, huoltajien, tiimipäälliköiden ja kaupallisten tahojen puristuksessa.

Pisteenä i:n päällä lajin kattojärjestö CIK-FIA ohjaa omilla päätöksillään koko maailman kenttää. Haastavaa, mutta parhaimmillaan niin palkitsevaa. Pieni kuljettajan alku Bembölen radalla juomassa pillimehua hymy huulillaan ja hetken kuluttua laskemassa visiiriä alas F1-kuljettajilta tuttu voitonkatse silmissään.

Rata-ajosta monelle tulee ensimmäisenä varmasti mieleen juuri F1-sarja ja varsinkin lajin huima suomalaismenestys. Selvää on, että tuota menestystä ei olisi ilman kartingia. Matka huipulle on kuitenkin järjettömän kova ja pitkä. Matkalle mahtuu monenlaista välietappia ja polkua. Formula Ford, Formula STCC Nordic, Formula 4, Formula 3, GP3, GP2 ja F2. Vain muutamia mainitakseni.

Siltikin, vaikka onnistuisit kuinka hyvin, on onnella valitettavan suuri vaikutus lopputulokseen. Se, että laskeeko joku rahatukon paksuuden onneksi, on jo toinen asia. Rata-ajo on kuitenkin kokonaisuutena järkyttävän paljon tätäkin laajempi sisältäen suuren määrän luokkia V1600-luokasta merkkiluokkiin, Legendseistä V8Thundereihin päätyen luokiteltuihin GT-kilpureihin.

Unohtamatta tietenkään Historic rata-ajoa, jossa pääsee nauttimaan menneiden aikojen huimista laitteista. Jos kertoisin teille tässä välissä Endurancen tai Driftingin kiehtovasta maailmasta, tekstistä tulisi todennäköisesti niin pitkä, ettei sitä jatkaisi lukea kuin totaaliset ”moottoripäät”.

Lajipäällikön arki on siis jatkuvaa tasapainottelua ajankäytön, resurssien ja strategioiden välimaastossa. Julmasti sanottuna, teet sitten mitä tahansa, on joku aina sitä mieltä, että nyt ei käytetä tarpeeksi aikaa johonkin toiseen lajiin tai asiaan.

Tähän työnkuvani pintaraapaisuun haluan sisällyttää lopuksi pienen tietopaketin. Lajipäällikkö ei päätä yksinään mitään. Apunaan hänellä on lajiryhmä, tuo kahden vuoden välein valittava kokonaisuus luottamushenkilöitä, joiden tehtävänä on toimia asiantuntijaelimenä tukemassa AKK: n hallituksen strategiaa. Strategiaa, jonka tehtävänä on urheiluasioissa noudattaa kattojärjestö FIA:aa ja hallinnollisissa asioissa liittovaltuuston ja liiton toimitusjohtajan linjauksia. Mikäli siis haluat olla vaikuttamassa asioihin, niin hakeudu meille luottamustehtäviin!

Oikein hyvää kilpailukautta 2018 kaikille!

– Pekka

01.02.2018

Moottoriurheilu.tv

Viralliset kisatuotteet