Uutiset

Viimeisimmät uutiset
15.12.2020
Rata SM -sarjatyöryhmä nimetty kaudelle 2021
14.09.2020
Milla Mäkelän SM-kausi päättyi pannukakkuun
AKK-Motorsport ja Fixus laaja-alaiseen yhteistyöhön 2021
15.12.2020
Autourheilun lajiliitto AKK-Motorsport on solminut Suomen johtavan autovaraosa-, lisävaruste- ja huoltopalveluketju Fixusen kanssa kattavan yhteistyösopimuksen.15.12.2020
Autourheilun lajiliitto AKK-Motorsport on solminut Suomen johtavan autovaraosa-, lisävaruste- ja huoltopalveluketju Fixusen kanssa kattavan yhteistyösopimuksen. Yhteistyö näkyy ensi vuonna peräti neljässä arvosarjassa – Ralli SM, Rata SM, Rallicross SM ja digitaalisen autourheilun arvosarjat.
AKK-Motorsportin markkinointiyhtiön kaupallinen johtaja Petteri Nikkanen on tyytyväinen syntyneeseen sopimukseen.
– Hienoa päästä yhteistyöhön alansa vahvimman toimijan kanssa. Fixuselle tärkeät arvot, kuten välittömyys, reiluus ja tehokas palveluasenne ovat juuri oikeita lähtökohtia tarjota yhdessä suomalaiselle yleisölle autourheiluelämyksiä.
Fixusen ketju- ja markkinointipäällikkö Tuomo Koukkari näkee uudessa yhteistyökumppanuudessa monia positiivisia asioita.
– Yhteistyö sopii erittäin hyvin Fixus-ketjun tavoitteisiin, kuten tunnettuuden kasvattamiseen ydinkohderyhmässä sekä ketjun kotimaisuuden, kattavuuden ja paikallisen yrittäjyyden esiin tuomiseen luontaisessa toimintaympäristössä.
Sopimus on kestoltaan 1+1-mittainen.
Lisätiedot:
AKK Sports Oy, Petteri Nikkanen, kaupallinen johtaja
petteri.nikkanen@autourheilu.fi, p. 040 3580 533
Fixus / Koivunen Oy, Tuomo Koukkari, ketju- ja markkinointipäällikkö
tuomo.koukkari@koivunen.fi, p. 010 6501 217
AKK:ssa johdetaan, hallinnoidaan, kehitetään ja toteutetaan suomalaista autourheilua sekä edistetään suomalaisen autourheilun asemaa ja näkyvyyttä sekä kansallisesti että kansainvälisesti, eettisten ja kestävää kehitystä tukevien periaatteiden mukaisesti. AKK:n muodostavat autourheilun kansallinen lajiliitto AKK-Motorsport ry sekä lajiliiton 100% omistama markkinointiyhtiö AKK Sports Oy. Kansallinen lajiliitto on kansainvälisen autourheiluliiton FIA:n oikeuksienhaltija Suomessa. Markkinointiyhtiön suurimpana vuosittaisena projektina on rallin MM-sarjan Suomen osakilpailun järjestäminen. Lisäksi yhtiö myy tv-tuotantopalveluja.
Fixus-ketjuun on sitoutunut 164 itsenäistä suomalaista varaosakauppiasta sekä 214 huoltokorjaamoyrittäjää. Ketju palvelee asiakkaitaan valtakunnallisesti aina Hangosta Ivaloon ja Maarianhaminasta Ilomantsiin.
Kuva: Taneli Niinimäki/AKK

Viimeisimmät uutiset
15.12.2020
Rata SM -sarjatyöryhmä nimetty kaudelle 2021
14.09.2020
Milla Mäkelän SM-kausi päättyi pannukakkuun
Rata SM -sarjatyöryhmä nimetty kaudelle 2021
15.12.2020
Rata SM -sarjatyöryhmä aloittaa jälleen toimintansa. Työryhmän tehtävänä on sarjan suunnittelu, seuranta ja kehittäminen sekä yhteistyö rata-ajon ja tekniikan l15.12.2020
Rata SM -sarjatyöryhmä aloittaa jälleen toimintansa. Työryhmän tehtävänä on sarjan suunnittelu, seuranta ja kehittäminen sekä yhteistyö rata-ajon ja tekniikan lajiryhmien kanssa.
AKK:n hallitus päätti palauttaa Rata SM -sarjatyöryhmän toimintaan parin vuoden hiljaiselon jälkeen. Sarjatyöryhmän tehtävänä on Rata SM -sarjan suunnittelu, seuranta ja sarjaa koskeviin asioihin reagointi, mutta ennen kaikkea pitkäjänteinen kehittäminen tulevaisuuteen. Ryhmä työskentelee tiiviissä yhteistyössä niin rata-ajon kuin tekniikan lajiryhmien kanssa ja esittää sarjaa koskevat asiat lajiryhmille hyväksyttäväksi.
Ryhmän kokoonpano muodostuu puheenjohtajasta, lajiryhmän edustajasta, lajipäälliköstä, kilpailijaedustajista sekä jokaisen kauden 2021 osakilpailun edustajista.
Ensimmäinen kokous pidetään joulukuussa 2020.
Rata SM -sarjatyöryhmä 2021:
Marko Sinivuori, puheenjohtaja
Markku Kivi
Tommi Muilu
Risto Loppi
Erkki Keskinen
Juha Nisula
Milla Mäkelä
Juha Huhtala
Markku Kivinen
Emil Westman
Rauno Ratilainen
Aleksi Klemola
Henri Karjalainen
Lisätiedot: Henri Karjalainen, lajipäällikkö, 050 546 0500, henri.karjalainen@autourheilu.fi
Kuva: Pertti Kangasniemi/AKK

Viimeisimmät uutiset
15.12.2020
Rata SM -sarjatyöryhmä nimetty kaudelle 2021
14.09.2020
Milla Mäkelän SM-kausi päättyi pannukakkuun
Rata-autoilun suomenmestaruudet ratkesivat Alastarolla - ”kyllä tätä on tavoiteltukin”
14.09.2020
Alastaron moottoriradalla 12.-13.9. käyty Rata SM -sarjan vuoden 2020 päätösosakilpailu tarjosi tiukkaa taistelua. Kahden osakilpailun mittaisen kauden suomenme14.09.2020
Alastaron moottoriradalla 12.-13.9. käyty Rata SM -sarjan vuoden 2020 päätösosakilpailu tarjosi tiukkaa taistelua. Kahden osakilpailun mittaisen kauden suomenmestaruutta pääsivät juhlimaan V1600-luokassa Oskar Dahlbacka, Legendseissä Veli-Pekka Karttunen, BMW Xtreme -luokassa parivaljakko Juho Siekkinen ja Jere Kalliokoski, ja V8 Thundereissa Toni Lähteenmäki.
Rata-autoilun SM-kausi päätettiin juhlavasti Alastaron radalla tänään, sunnuntaina 13.9., sillä päivän päätteeksi luokkien Suomen parhaimmat saivat viralliset SM-mitalit kaulaansa. Palkintoja olivat jakamassa autourheilun lajiliitto AKK:n edustajat Nina Suvanto ja Mika Heinonen.
Dahlbacka vei V1600-luokan mestaruuden – ”kyllä tätä on tavoiteltukin”
Alastaroon V1600-luokan osalta lähdettiin vuoden 2018 suomenmestarin, Arttu Kilven ollessa pistejohdossa. Oskar Dahlbackan sisuunnuttua Jurvan jäljiltä, hän sai pidettyä Kilven jokaisessa viikonlopun kolmessa kisalähdössä takanaan. Tämä takasi Dahlbackalle pisteet mestaruuteen ja Kilpi jätettiin hopealle.
Viime vuoden Dahlbackan nelossija kirkastui näin ollen merkittävästi.
- Tosi hyvältä tuntuu, kyllä tätä on tavoiteltu pitkään ja nyt palaset loksahtivat kohdalleen. Yhtään virhettä ei ole saanut tehdä, koska muuten olisivat mitalit lähteneet kävelemään, ainakin kulta. On tämä kova juttu, kun meitä on kuitenkin yhteensä 20 kuskia, Dahlbacka kertoo tunnelmistaan.
- Katsotaan vielä mitä ensi vuonna tehdään. Tämän luokan vahvuus on, että pystyy ajamaan ”pikkurahalla” lujaa kilpaa. Kun katsotaan tuloksia 10 vuotta taaksepäin, joka vuosi nopeudet on kasvaneet, eli jatkuvasti tulee kehittää ja kehittyä, hän lisää.
Eilen ensimmäisen luokkavoittonsa napannut nuori Rasmus Tuominen sijoittui SM-pisteissä kolmanneksi.
V1600-luokan SM-pisteet
1. Oskar Dahlbacka 135p
2. Arttu Kilpi 126p
3. Rasmus Tuominen 105p
Karttunen kuittasi Legendsien mestaruuden – ”huomasi että oli latausta”
Legendsien viime kauden hopealle sijoittunut Veli-Pekka Karttunen ajoi nyt suomenmestaruuteen. Karttunen nappasi Alastarolla ajetusta kolmesta kisalähdöstä kaksi voittoa ja yhden toisen sijan, mikä riitti ohittamaan Jurvan jälkeen pistejohdossa olleen Jesse Karin kuudella pisteellä. Pronssille itsensä ajoi Pekka Seppänen.
- Huomasi kyllä, että oli ihan h*lvetisti latausta tuossa lähdössä ja kaikki taistelivat kovasti, niin kuin itsekin; on ihan rystysetkin auki. Pistettiin kaikki likoon ja tulihan se mestaruus sieltä, Karttunen toteaa maalihaastattelussa.
- Kahden kisaviikonlopun kaudessa yksikin virhe saattaa rokottaa pirusti, ja tasaisuus korostuu entistä enemmän. Iso kiitos kaikille yhteistyökumppaneille ja tiimille kaudesta, auton kanssa ei ollut missään vaiheessa ongelmia, tyytyväinen mestari Karttunen päättää.
Legendsien SM-pisteet
1. Veli-Pekka Karttunen 491p
2. Jesse Kari 485p
3. Pekka Seppänen 473p
BMW Xtreme -kausi Siekkisen ja Kalliokosken juhlaa – mestaruus painetaan historiankirjoihin
Suomenmestareiksi ajaneet Juho Siekkinen ja tiimikaveri Jere Kalliokoski tekivät vakuuttavaa jälkeä läpi kauden, päättäen sen Alastaron viimeisen 40 minuutin kestävyyskisan voittoon. Mestaruudelle tuo lisäarvoa se, että luokalla ei ole aiemmin historiassa vielä ollut SM-arvoa.
- Oli erittäin hyvä viikonloppu ja olemme tyytyväisiä. Lähdettiin hakemaan ehjää viikonloppua ja sellainen saatiin ilman mitään isompia ongelmia, pari läheltä piti -tilannetta vain. Koko kauden voi sanoa huipentuneen viimeiseen pitkään lähtöön, jossa voitto oli kovan työn takana, mutta tuli kuin tulikin, Siekkinen kommentoi.
- Erityismaininta meidän mekaanikoille, jotka tekivät loistavaa työtä sarjan aikana – loistoduunia, kiitollinen Siekkinen lisää.
SM-hopealle ajoi Kari Haavisto ja pronssille Markus Tirkkonen.
BMW Xtreme -luokan SM-pisteet
1. Juho Siekkinen & Jere Kalliokoski 140p
2. Kari Haavisto 100p
3. Markus Tirkkonen 84p
V8 Thundereissa Lähteenmäestä mestari – ”hyvät fiilikset voittaa historian ensimmäinen suomenmestaruus”
Kolmannesta ruudusta viikonlopun viimeiseen kisaan startannut Toni Lähteenmäki ajoi lähdön voittoon, samalla varmistaen itselleen suomenmestaruuden 28 pisteen erolla Henri Tuomaalaan, jonka kilpailu keskeytyi tekniseen vikaan. Keskeytyksestä huolimatta, Tuomaalan pisteet riittivät pitämään hopeasijan. Kolmanneksi SM-pisteissä ajoi Jonne Rautjärvi.
- Totta kai hyvät fiilikset voittaa luokan historian ensimmäinen suomenmestaruus ja samalla uran kahdeksas mestaruus, Lähteenmäki hehkutti.
- Oli todella hyvää vääntöä Talvitien ja Tuomaalan kanssa koko viimeisen kilpailun. Onnistuin nousemaan lähdössä Tuomaalan ohi toiseksi ja toisella kierroksella kärkeen ohi Talvitien. Ehdin jo repiä hiukan eroa taaksepäin, kun Tuomaalalta ilmeisesti petti vetoakseli ja joutui keskeyttämään. Olisi ollut 100 kertaa siistimpi voittaa ajamalla, eikä toisen teknisen vian takia, mutta motorsport on välillä tämmöistä, Lähteenmäki päättää.
Huomiotta ei voi jättää Sami Talvitietä, joka voitti eilisen kilpailulähdön ja sijoittui tämän päivän kilpailussa toiseksi. Talvitie ei ollut mukana kauden ensimmäisessä osakilpailussa, mutta tästäkin huolimatta hän ylsi SM-pisteissä hienosti neljänneksi.
V8 Thundereiden SM-pisteet
1. Toni Lähteenmäki 86p
2. Henri Tuomaala 58p
3. Jonne Rautjärvi 47p
The Gran Turismon sarjamestariksi Westman – Formula Open Finlandin ykköseksi koko kautta hallinnut Niskanen
Emil Westman vei nimiinsä The Gran Turismo -luokan mestaruuden. Alastaron kisalähdöistä sijoituksina tuli voitto ja toinen sija, jotka veivät hänet kahden pisteen erolla ykköseksi. Toinen kauden pisteissä oli John K. Westman, kun taas kolmannen sijan jakoivat Jarkko Tähtinen ja Petri Manninen.
The Gran Turismo -sarjan pisteet
1. Emil Westman 66p
2. John K. Westman 64p
3. Jarkko Tähtinen 56p
3. Petri Manninen 56p
Formula Open Finlandin kauden viimeinen lähtö tarjosi draamaa, sillä yhteensä neljä autoa ajoivat ulos heti ensimmäisillä kierroksilla. Tämä pisti kauden loppupisteiden laskun uusille urille. Kilpailun voittoon viiletti koko kautta johtopaikalta joukkoa F3-autolla vetänyt Elias Niskanen, joka kuittasi itselleen ansaitun mestaruuden. Kauden toiselle sijalle pisteissä sijoittui niin ikään F3-autolla ajava Juha Fred, ennen kolmanneksi hienosti F4-autolla noussutta nuorta Axel Saarnialaa.
Formula Open Finland -luokan Cup-pisteet
1. Elias Niskanen 100p
2. Juha Fred 69p
3. Axel Saarniala 50p
Kaikki kauden 2020 pisteet löydät täältä.
Rata SM haluaa kiittää kaikkia sarjassa sekä sen toteuttamisessa mukana olleita ja onnitella lämpimästi kaikkia kauden 2020 menestyjiä.
Kilpailun virallisen kuvagallerian löydät täältä.
Kuva: Pertti Kangasniemi / AKK

Viimeisimmät uutiset
15.12.2020
Rata SM -sarjatyöryhmä nimetty kaudelle 2021
14.09.2020
Milla Mäkelän SM-kausi päättyi pannukakkuun
Milla Mäkelän SM-kausi päättyi pannukakkuun
14.09.2020
Rata SM -kauden toinen ja samalla viimeinen osakilpailu ajettiin 12.-13.9. Alastaron moottoriradalla. Milla Mäkelä lähti viikonloppuun taistelemaan Suomenmestar14.09.2020
Rata SM -kauden toinen ja samalla viimeinen osakilpailu ajettiin 12.-13.9. Alastaron moottoriradalla. Milla Mäkelä lähti viikonloppuun taistelemaan Suomenmestaruus mitalista. Milla oli pisteissä neljännellä sijalla ja kolmatta sijaa hallussaan pitänyt Philip Miemois jäi päällekkäisyyksien vuoksi pois finaaliviikonlopulta.
Koko tiimi tiesi, että oman tasoisella suorituksella Milla pystyy taistelemaan kisavoitoista, jonka jälkeen mitalin väri olisi muiden suorituksista kiinni. Valitettavasti omalta tasolta jäätiin kauas, kun torstain treeneissä havaittiin moottorivaurio, jonka aiheuttaja jäi mysteeriksi.
- Torstaina ajettiin pari hyvää treeniä ja sitten moottori alkoi pätkimään. Alettiin tutkia ongelmaa ja huomattiin, että moottori on käynyt erittäin laihalla. Kaikki elektroidit olivat sulaneet irti tulpista ja menneet siis koneen läpi. Syytä laihaan seokseen alettiin tutkia siis torstai aamupäivällä, Milla kertaa.
Moottori kävi edelleen hyvin ja kulki hienosti niin kauan, kun se sai kunnolla polttoainetta. Parin kierroksen ajon jälkeen alkoi kuitenkin yhä uudelleen sama pätkiminen. Tiimi vaihtoi kaikki polttoainejärjestelmän osat, sitten siirryttiin sähköpuoleen. Koko varikon varaosavarastot käytiin läpi ja osia haettiin myös ympäri maakuntaa iltaisin, mutta yksinkertaisesti enempää ei pystynyt tekemään. Vikoja löytyi useasta paikasta, mutta ongelma vain jatkoi samanlaisena.
- Me siirrettiin jo torstai iltana tavoitteet ensi kauteen. Vaurioituneesta moottorista ei muutenkaan ollut varmuutta, että kestääkö se viikonlopun kisoja ja kun vian aiheuttajaa ei vain saatu korjattua, vaikka kaikki mahdolliset asiat tehtiin kolmeen kertaan, niin ei auttanut kuin toivoa sadetta, jotta kone pääsisi vähän helpommalla.” Tiimipäällikkö Markku Mäkelä kertoo.
Milla lähti käytännössä ilman treeniä aika-ajoon, jossa rata oli kuivumassa sateen jäljiltä. Aika-ajon alussa oli pakko tehdä aika, koska jos sade alkaa uudelleen, niin mahdollisuudet ovat mennyttä. Kahden kierroksen jälkeen kone alkoi pätkiä. Rata kuivui ja muut paransivat aikaansa loppua kohti. Milla ei pystynyt parantamaan, sillä koneen pätkiminen paheni koko ajan. Ensimmäiseen lähtöön rata oli kuivumassa uuden sateen jäljiltä ja seuraavaa kuuroa odoteltiin saapuvaksi.
- Päätettiin pelata rengastaktiikalla, koska se oli ainoa toivomme. Me tiedettiin, että linja on kuiva, mutta muualla on märkää. Slicksit olisivat olleet oikea valinta, mutta me päätettiin pelata sen varaan, että uusi sadekuuro tulee kesken kisan ja lähdettiin saderenkailla. Se oli ainoa mahdollisuus saada Millalle edes puolivälin sijoitus ajamalla, kisainsinööri Miikka Mäkelä sanoo.
Sade tuli, mutta liian myöhään. Slickseillä pärjäsi mainiosti kisan loppuun saakka, vaikka saderenkaatkin pitivät myös kisan lopussa ihan hyvin. Tuloksena sija 11 lähes 2 kierrosta kärjen takana. Toiseen lähtöön luvattiin kuivaa keliä. Lähtöruutuna oli 10 ja Milla tiesi, että alussa on noustava mahdollisimman korkealle, jotta siellä olisi mitään mahdollisuutta pysyä. Lähtö olikin yksi Millan uran parhaista ja kolmessa ensimmäisessä mutkassa hän nousi kolme sijaa.
- Seuraava ohitus oli jo suunnitelmissa. Sain edellä menevien eron kiinni Las Palmasiin ja otin hyvän linjan, että pääsen hyvissä asemissa Lemminkäisen jarrutukseen. Matka loppui kuitenkin Palmasiin, kun sain osuman auton kylkeen ollessani jo mutkassa, pyörähdin ja moottori sammui, Milla kertoo.
Moottorin jälleen käynnistyttyä porukka oli jo karannut puoli kierrosta. Milla ohitti yhden auton ajamalla ja kanssakilpailijoiden keskeytysten sekä mustan lipun jälkeen hän nousi kisassa seitsemännelle sijalle. Pahoin pätkivällä moottorilla Milla ajoi kisan kuudenneksi nopeimman ajan ja muutenkin kilpailukykyisiä aikoja koko kisan, mutta muiden kiinni ottaminen ei onnistunut.
- Harmittaa vietävästi, että mitalit karkasivat niin helpolla. Me ei vaan mahdettu tälle ongelmalle mitään, eikä kukaan koko varikolla osannut sanoa mikä autoa voisi vaivata. Kiitos kuitenkin jokaiselle, joka yritti auttaa! Kyllä tämä talven aikana vielä selviää. Kokonaisuudessaan tämä kausi oli ehdottomasti positiivinen, vaikka se ei nyt siltä tunnukaan. Otettiin pari voittoa ja näytettiin kyllä, että vauhtia löytyy! Eikä tämäkään kisa jäänyt kyllä yrityksen puutteesta kiinni. Tiimille iso kiitos periksiantamattomuudesta ja kaikille tukijoille suuri kiitos kaudesta! Ensi vuonna ollaan taas viisaampia ja valmiimpia. Sitten ollaankin aika hurjassa vauhdissa, Milla kiittelee.
Lopulta Millan sijoitus SM-sarjassa oli kuudes.
Teksti: Milla Mäkelän tiedotus
Kuva: LK kuvat

Viimeisimmät uutiset
15.12.2020
Rata SM -sarjatyöryhmä nimetty kaudelle 2021
14.09.2020
Milla Mäkelän SM-kausi päättyi pannukakkuun
Jälleen mitaleille - Rasmus Tuominen ajoi V1600-luokan SM-pronssille
14.09.2020
Rasmus Tuominen on ajanut V1600-luokan SM-pronssille juuri päättyneellä Rata SM-kaudella. Viime kaudella rallicrossissa kansainvälisen RX Academyn mestaruuden j14.09.2020
Rasmus Tuominen on ajanut V1600-luokan SM-pronssille juuri päättyneellä Rata SM-kaudella. Viime kaudella rallicrossissa kansainvälisen RX Academyn mestaruuden ja toissa kaudella rata-autoilun V1600-luokassa hopealle ajanut Tuominen oli nopein viikonlopun ensimmäisessä lähdössä, kaksi seuraavaa sujuivat kolmanneksi parasta vauhtia.
Sarjan pronssipaikalta SM-kauden päätösviikonloppuun Alastarolle lähtenyt 19-vuotias Tuominen oli hyvässä vauhdissa aika-ajossa, tuloksena oli luokan paras aika, ja paalupaikka ensimmäiseen starttiin. Lähtö ei onnistunut täydellisesti, mutta VW Lupo Gti:llä ajava Tuominen taisteli tiensä voittoon.
- Lupo ei ole ollut koskaan niitä parhaita lähtemään viivalta, mutta silti sain tosi hyvän lähdön. Väänsin Arttu Kilven kanssa kakkossijasta, ja Oskari Dahlbacka pääsi tässä kohtaa vähän karkuun. Pääsin Kilvestä lopulta ohi, ja sain Dahlbackan kiinni pari kierrosta ennen maalia. Pääsin ”Lemminkäisen” mutkan jarrutuksessa ohi, mentiin pari mutkaa rinnakkain, kunnes nousin johtoon ja voittoon, Tuominen iloitsi.
Sunnuntaina ajettiin vielä kaksi kilpailua. Kuivassa kelissä ajetut kilpailut eivät sujuneet aivan samalla kaavalla kuin lauantainen sadekelin kilpailu, Tuominen oli molemmissa kolmas.
- Ensimmäisessä startissa jäin kolmanneksi, seurasin mitä edessä tapahtuu kun Dahlbacka ja Kilpi väänsivät keskenään. Yritin pysytellä mahdollisimman lähellä koko ajan ja olla valmiina jos jompikumpi tekee virheen. Renkaat alkoivat vähän loppua, ja jouduin tyytymään kolmanteen sijaan. Kauden viimeinen lähtö oli vähän parempaa, alussa tosin jouduin pieneen kärhämään takaa lähteneiden kanssa, mutta lopussa sain kärkeä vähän kiinni. Menin molemmissa lähdöissä niin lujaa kuin pääsin, kovempaa ei kulkenut.
- Kovin paljon parempaan ei tällä kertaa ollut mahdollisuutta, mutta ei harmita, SM-pronssi on hyvä saavutus. Onnittelut Dahlbackalle mestaruudesta ja Kilvelle hopeasta, Tuominen päättää.
SM-pisteet 2/2
1) Oskar Dahlbacka 135p
2) Arttu Kilpi 126p
3) Rasmus Tuominen 105p
Teksti: Toni Lönnroos
Kuva: Pertti Kangasniemi